Saturday, February 19

As for today's first update .. NEWS-TIME!

Konnichiwa, minna! 


I'm having a really good day .. a lot of good news for me! 


Mamma har en hangover, vilket är anledningen till att jag dock fått dämpat min glädje en aning. Styvfarsan är i Tenala och gör gud vet vad, och min brorsa & stepbrother sitter och nördar Runescape.com. Livet kan bli bättre.

Men först till vad jag sysslat med idag. Jag har bestämt mig för att lära mig skriva (och läsa) både katakana och hiragana. Jag har skrivit upp alla katakana-tecknen i ett häfte som jag nu döpt till "My Japanese Book". Och jag har nästan alla hiragana-tecknen inskrivna. Dom är faktiskt inte så svåra, när man tänker efter. Kanji tänker jag inte ens försöka mig på än -.-' Hur som helst så planerar jag att självstudera japanska tills jag gått ur gymnasiet. (Dvs. ca 4 år) och sedan söka in till Helsingfors Universitet. Dom erbjuder en massa språkstudier och jag planerar att ta japanska som min huvudlinje och engelska som bilinje. Efter att jag fått min "examen" från den skolan kanske jag sticker iväg till Japan och försöker få jobb på en manga-translate-whatever it's called-plats. Eller så blir jag tolk. Vem vet. Men det finns ju möjligheten att studera vidare när jag väl kommer dit, ta in på ett japanskt universitet och där bli någonting annat. ^^ Många chanser finns ju ;) Före det kanske jag går med i en free fansub som translatar mangan o.s.v. för att få lite erfarenhet! Jag vet en tjej som åkte till japan med endast 1 års studier inom språket, och hon klarade sig fint. Så om jag får sammanlagt 7 års studier (inklusive mina egna självstudier nu i början) så tror jag att det kommer gå ganska fint! Dessutom ser man ju på rätt mycket anime, så man blir nog ganska van vid språket efter ett tag.

Till den andra väldigt goda nyheten. Pappa har äntligen bokat in sin flytt till Spanien och även bokat våra biljetter. Jag och brorsan lämnar finska marken den 27 maj, och vi stiger åter ner på den den 4 juli. Så veckorna däremellan befinner vi oss i den soliga, underbara staden TORREVIEJA! Hallelujah!

Torrevieja main street:
(sorry, hittade ingen bättre bild -.-)

Private message to a certain someone:
Tors-Sön = I'm gone.. never coming back .. äh joking. Daddys.
Mån-Ons = I'M FREE!!

No comments: