Saturday, February 19

Katakana & Hiragana

Som jag tidigare nämnde så har jag börjat försöka lära mig katakana och hiragana.


Några av er kanske tycker nu att det är helt omöjligt att lära sig det på egen hand o.s.v. o.s.v. men jag är ganska positiv till att jag faktiskt kommer lyckas! Det är inte så svårt nu när jag börjat fundera på det ordentligt. Visst, det är sammanlagt över 100 st olika figurer och sådant som jag måste lära mig, men kanska många tecken baserar sig på andra, liknande, tecken. Åtminstone i katakana. 

Katakana
T.ex.  ga (ガ) baserar sig på ka (カ)  och man lägger bara till två stycken  "  i slutet av tecknet för att få en annan betydelse. På det här sättet är det ganska enkelt att lära sig ! ^^


Som ni ser är det inte så svårt som alla får det att se ut. Katakana används dock inte så mycket i det japanska språket som man kan tro. Det är främst en skrivstil man använder när man skriver utländska ord och platser, som t.ex. New York och "hamburgare". Då används katakana. Även mitt eget namn, "Jennifer" skulle skrivas i katakana eftersom det inte är japanskt. Neko (cat) skrivs antingen med kanji eller med hiragana.


Hiragana i sin tur är japanernas "alfabet" och det är det som ungarna lär sig i skolan innan dom försöker lära sig alla tvåtusen kanji-tecken. Det går att skriva hela meningar med hiragana, vilket det inte direkt går att göra med katakana, och även alla mangas är oftast skrivna med hirogana. Hiragana används då till alla japanska ord, som då neko, o.s.v. Dock så föredrar vissa människor att man använder kanji-tecken istället för att skriva allt i hiragana. Det är ganska barnsligt att göra det ;)
Hiragana har svårare tecken än katakana, men det är också enkelt att komma ihåg när man väl lärt sig dem! Jag ska satsa på att lära mig hiragana före katakana. 


Katakana.
Som ni ser är tecknen inte så värst invecklade. Jag kan dom inte än, men jag lovar att det är svårare med hiragana! (det finns fler tecken, men det här är "basic")

Och så Hiragana.
Det är det här jag lär mig just nu. Som sagt så är det svårare än katakana. (lättare än kanji, obviously, since kanji är det svåraste man kan försöka sig på och det tar flere, flere år för en människa att lära sig alla symboler)
Ovan: Basic tecken.
Under: de har alla ett annat, tillsatt, tecken i slutet. den högra spalten är ljud som t.ex. då kya (skrik) medan den vänstra spalten är andra "basics" som baserat sig på de övre basics. Lite svårt att förstå, men när man fattar det är det ganska enkelt ;)


Notera:
Om ni ser i bilden ovan, spalten till vänster och på "gu". Då är det ett tecken som ser ut ungefär såhär: <''
Se nu på bilden ovanför den bilden. Tecknet "ku" ser ut likadant, men den saknar ''. Prickarna gör att tecknet får ett annat uttal och betydelse!

No comments: