Saturday, February 19

Beslutsångest

Gud, vad har jag börjat få om inte beslutsångest . -.-'

Men det är fullständigt förståeligt, med tanke på att jag slängt på mig ännu ett uppdrag. Min lilla vettiga hjärna tyckte uppenbarligen att det inte räckte med att lära sig hiragana och katakana, nej, jag var ju tvungen att lära mig själva språket samtidigt. Det kan ju vara smart och så, men man kan väl ändå ta en sak i taget ... Det tyckte inte jag för ca 6-7 timmar sedan. Då lät det här som en strålande, fantastisk ide!

Så jag har kämpat mig igenom hela lågstadiets modersmåls- och finska kurser igen, allting på dessa timmar. Fast den här gången gick jag igenom allting på engelska. Och det handlade om japanska.

Se här: ~ te form is a useful form of the japanese verb. It does no indicate tense by itself, however it ccombines with other verb formes to create other tenses. It has many other uses as well. To make the ~ te form, replace the final ~ ta of the informal past tense of the verb with ~ te, and ~ da with ~ de. Learn ~ te form of the basic verbs before moving forward in this lesson.

Sånt där har jag kämpat mig igenom. Har som sagt mitt fina häfte där jag skriver alltihop, My Japanese Book, och den innehåller runt 10 st tabeller om verbs, verbet "to wear" och "to play" (som uppenbarligen är speciella på det sättet att japanerna upptäckt att det var för tråkigt för att ha ett enda verb som "play" och "wear". Nej, dom hittade på typ 70 stycken olika former för vad du spelar med, och vad du har på dig. Säger man "I wear a ring" är det en form, "I wear a hat" är en annan. Varje jäkla liten klädplagg har en egen form -.-' STÖRDA JAPANER! Samma sak med "play". Man "playar" ett visst sätt på piano, ett annat på trummor och ett tredje med leksaker. Goooood!!), det finns även tabeller på "the ~ masu"-form (som används när man vill vara "polite". D.v.s. i japan = ALWAYS), Past tense/dåtid, Present form/nutid, Present negative och Past negative. I CANT TAKE IT ANYMORE!!!! Och vi får ju inte glömma våra alltid lika älskade oregelbundna verb. Dom .. jag bara älskar dem så in i he*vete!! Skit ...

Och nu ska jag påpeka att jag bara är på "verb" ännu. Det finns fortfarande adjektiv, substantiv, objekt, objektiv, pronomen, räkneord, adverb, prepositioner, partiklar och alla jäääävla tecken som finns i katakana och hiragana. Jag måste lära mig alla dessa ljuuuvliga ordklasser, samt över 100 helt främmande tecken. Det enda jag hittills kan är hiragana's "ku" ( < ) och "ne" (ね) 

Help me .. please. I beg you. Make this wonderful language easier! T.T *cry*


Respekt till japanska ungar

No comments: