Sunday, February 20

Nutid, dåtid, futurum

Har kämpat mig igenom några fina övningar med nutid, dåtid och futurum (framtid). Det är helt otroligt att jag faktiskt lyckats, med tanke på mitt onormalt korta tålamod o.s.v. (jag är en stressmänniska ö.h.t.)

Listen to this: ~ masu formen minus suffixen bildar ordstammen som är användbar då fler suffix kan kopplas ihop i den.
Present form - nutid
Japanska verbformer har två huvusakliga tempusformer, nutid och dåtid. Futurum existerar inte. Presens används för framtiden och stadgivarande verksamheter också. Den informella formen av presens är samma som grundformen.

Kan någon ordentlig människa förstå det där? Jag är så totalt lost att ni kan inte ens föreställa er. Suck...


Gomendasai.
Bildkvaliten är ju inte direkt den bästa... men observera att dom är tagna med datorns inbyggda web-cam!!




2 comments:

Katarina said...

Waa.... Min hjärna överarbetades när jag läste igenom det där. Och de senaste inläggen >_<

Anonymous said...

Hej, jag förstår att japanskan kan vara svår...
Jag förstod inte riktigt vad du hade problem med.
Bildkvaliteten är som du vet svår att tyda (gör en tabelle i excel och lägg in här). Om jag tror rätt och ditt problem är dåtid o nutid så kom ihåg att det finns en formell och familjär form. T.ex på nutid och dåtid
1."Yamamashita-san wa sensei deshita" = "Herr Yamamashita var lärare"
2."Ken wa nihonjin dewa arimasen deshita"
"Ken var inte japan"

Verb i japanska kommer oftast i slutet av en mening och de har olika suffix beroende på artighetsgrad och om det är nutid eller dåtid.
1. Kaimasu - Kaimashita (-masu är en artig form)
Kaimasen - Kaimasen deshita
att köpa - kau (infinitivform)
nani o kaimasu ka? - Vad ska du handla/köpa?
nani o kaimashita ka? - Vad handlade du/har du handlat?

Verb
-masu (nutid/framtid alltså ska göra)
-mashita (har gjort)
-masen (ska INTE göra)
-masen deshita (har INTE gjort)

Partikeln "Är" (artig form)
desu (är)
dewa arimasen (är inte)
deshita (var)
dewa arimasen deshita (var inte)

Vet inte om du förstod allt men kom ihåg att det finns artiga och oartiga former (för din egen skull så börja med artig form). Den formen jag beskrivit här är endast artig form (blir lite mycket annars om jag skulle beskriva oartig form med).
mail:cyborgsmurf@hotmail.com (hör av dig om det är något du undrar över)